JBC wint X² Award als meest gendergelijkwaardig bedrijf

Houthalen-Helchteren, 12 oktober 2021 - Familiebedrijf JBC heeft de X² Award gewonnen als het meest vooruitstrevende bedrijf op het vlak van gendergelijkwaardig ondernemen, work-life balance en andere sleutelpunten. De prijs werd uitgereikt door netwerkorganisatie XKwadraat op hun jaarlijks congres.

JBC werd verkozen door zowel de vakjury als het publiek dat online kon stemmen. Wivina Briers, oprichter van XKwadraat: “Gendergelijkwaardigheid zit in het DNA van JBC. Zaakvoerders Bart en Ann Claes zijn broer en zus die goed weten hoe uitdagend het is om een carrière te combineren met het gezinsleven. Dat proberen ze te vertalen naar de werkvloer, hun productieprocessen en alle winkels. Vandaar dat zij de terechte winnaars zijn.”

Verschillende initiatieven pro gender

“Bij JBC heerst een goed evenwicht tussen mannen en vrouwen, en dat op alle niveaus van de organisatie. Ze zetten sterk in op een goede work-life balance en lanceerden al meerdere initiatieven om de combinatie familie en werk zo gemakkelijk mogelijk te maken voor hun personeel, en zelfs voor hun klanten. Zo zijn in hun kantoren en winkels speciale ruimtes waar jonge moeders borstvoeding kunnen geven of kunnen kolven.”

“Het modebedrijf gaat ook bewust in tegen genderstereotypering. Bij het begin van het schooljaar gaven zij een kleurboekje uit, waarin ‘typisch’ mannelijke beroepen worden vertolkt door een vrouw en omgekeerd. En dan heb je nog hun genderneutrale kledinglijn voor kinderen die onlangs de krantenkoppen haalde.”

“Hun initiatieven pro gendergelijkwaardigheid blijven niet beperkt tot België. JBC richtte schooltjes op naast de fabrieken waarmee ze samenwerken in het Verre Oosten. Zowel jongens als meisjes zijn er welkom, wat daar niet vanzelfsprekend is. Het onderwijs is er bovendien gratis, zodat alle kinderen van de arbeidsters dezelfde kansen krijgen.”

Ann Claes, mede-eigenaar van JBC, is vereerd met de Award: “We willen zeker een voortrekkersrol opnemen op het vlak van gendergelijkwaardigheid. We hebben vijfendertig jaar de tijd gehad om hierin te groeien, en zetten nu nog altijd stappen vooruit. De samenwerking tussen mij en mijn broer is mooi in evenwicht, en die balans proberen we door te trekken in het hele bedrijf.”

Te duchten concurrentie tijdens selectieprocedure

De concurrenten van JBC waren nochtans niet de minste. Wivina Briers: “Van de verschillende bedrijven die zich kandidaat stelden, werden na een eerste evaluatie op papier drie bedrijven gekozen als finalisten: JBC, moderetailer Bristol – Euro Shoe en sectorfederatie Agoria. Het was verrijkend om te zien hoe zij alle drie bewust zijn van het belang van gendergelijkwaardigheid, en bereid zijn om hier verder in te groeien. Maar uiteindelijk kan maar één bedrijf de prijs wegkapen.”

De prijs werd uitgereikt op het jaarlijke congres van XKwadraat. De uitreiking van de award werd voorafgegaan door verschillende debatten en keynotes die dieper ingingen op economische repercussies door verbaal en fysiek geweld op en naast de werkvloer, en het economische belang van STEM-opleidingen en -carrièremogelijkheden. De editie van volgend jaar ligt al vast en zal plaatsvinden op maandag 10 oktober 2022.

JBC valt in de prijzen

Naast de award voor het meest gendergelijkwaardig bedrijf, won JBC afgelopen week nog vijf andere prijzen. In de award voor Retailer of the Year sloop JBC maar liefst drie titels in de wacht: Beste winkel voor Baby & Kind, Beste webshop Dames en Beste webshop Baby & Kind. In The SafeShop Awards werd JBC bekroond tot Payment Hero. Tot slot kwam JBC samen met partner Dignify als winnaar van de English Public vote bij de Selligent Awards uit de bus, waarvoor de mooie Sinterklaas video in coronatijd de aanleiding was.

Eind oktober maakt JBC ook nog kans op de Mercuriusprijs, die wordt uitgereikt aan de retailers die symbool staan voor vernieuwing in de sector.

Over JBC

In 1975 gaf Jean-Baptiste Claes zijn initialen aan JBC, een authentiek familiebedrijf dat vandaag zij aan zij geleid wordt door zijn kinderen, Bart en Ann. Doorheen de jaren groeide het bedrijf uit tot één van de grootste Belgische kledingketens met oog voor jonge gezinnen met kinderen. Met een webshop en meer dan 120 winkels verspreid over België, Luxemburg en Duitsland, staat deze kledingketen dichtbij hun klant. De hele #JBCfamily streeft naar betaalbare en kwaliteitsvolle kleding, die geproduceerd wordt met respect voor de planeet en iedereen die erop woont. Duurzaam ondernemen zit dan ook verankerd in het DNA van deze onderneming. Zo is JBC sinds 1 april 2015 lid van de Fair Wear Foundation en is ze bovendien de eerste Belgische retailer die het Bangladesh Veiligheidsakkoord heeft ondertekend. Het feit dat Ann in 2018 uitgeroepen is tot CSR Professional of the Year, is dan ook een mooie erkenning van deze inspanningen. JBC is – samen met modemerken Mayerline en CKS – onderdeel van de Claes Retail Group.

Katrien Vangrunderbeeck

PR & Communication Officer, JBC

[email protected] - 0479 31 48 55

Eline Vervloet

[email protected] - 0484 18 52 13

Lauren Vanderstukken

[email protected] - 0496 19 75 20

Over XKwadraat

XKwadraat is een netwerkorganisatie die in 2018 werd opgericht door Wivina Briers uit de behoefte om vrouwen een vooraanstaande plaats te geven in het entre- en intrapreneurschap. Belangrijk hierbij is om mannen te betrekken en hen deelgenoot te maken van een positieve benadering van gendergelijkwaardig ondernemen. De uitreiking van de X² Award moet die gendergelijkwaardige aanpak stimuleren. Het evaluatieproces van de award leidde tot een gedragscode waarmee bedrijven nu geauditeerd worden op hun gendergelijkwaardige aanpak. Ze ontvangen hiervoor het Europees geregistreerd X² Genderequivalent Approved Enterprise-kwaliteitscertificaat.

Persberichten in je mailbox

Over JBC

Het verhaal van JBC start in 1975, wanneer Jean-Baptiste Claes zijn initialen uitleent aan de allereerste JBC-winkel in Schulen. Sindsdien groeide de moderetailer uit tot een toonaangevend familiebedrijf met een hart voor alle families. In 1985 vervoegden Jeans kinderen Bart en Ann het familiebedrijf. Sinds 2003 leiden broer en zus JBC zij aan zij als één van de grootste Belgische kledingketens.

JBC telt maar liefst 115 winkels in België en Luxemburg en sleepte met hun webshop reeds verschillende prijzen in de wacht. De hele #JBCfamily is fier op zijn Belgische roots en gelooft sterk in lokale verankering en het ondersteunen van lokaal talent, zoals met zijn Local Markets waarbij ze Belgisch talent een platform geven. JBC streeft naar betaalbare en kwaliteitsvolle kleding, die geproduceerd wordt met respect voor de planeet en iedereen die erop woont. Daarnaast is het merk sinds 1 april 2015 lid van de Fair Wear Foundation en bovendien de eerste Belgische retailer die het Bangladesh Veiligheidsakkoord heeft ondertekend. Het feit dat Ann Claes in 2018 werd uitgeroepen tot CSR Professional of the Year, is dan ook een mooie erkenning van deze inspanningen. Ook in de winkels zet JBC maximaal in op duurzaamheid: in 2021 opende JBC zijn eerste conceptstore in Leuven, met duurzaamheid en familiebeleving als focus. Interactieve snufjes zoals een doe-het-zelf recyclagemachine, een ‘Studio Unique’ repair corner en interactieve schermen leren er kinderen spelenderwijs alles bij over duurzame mode. Als kers op de taart won JBC in 2021 de X² Award als het meest vooruitstrevende bedrijf op het vlak van gendergelijkwaardig ondernemen. JBC is – samen met Belgische modemerken Mayerline en CKS – onderdeel van de Claes Retail Group (CRG).

Katrien Vangrunderbeeck

PR & Communication Officer, JBC