JBC zet duurzame Belgische ondernemingen in de spotlight

Producten voor elke dag in zesde Local Market

Houthalen-Helchteren, 9 september 2021 - Oktober is traditioneel de maand waarin familiebedrijf JBC extra inzet op duurzaamheid. Voor haar nieuwste Local Market zet de Limburgse modespeler negen hippe, duurzame én Belgische merken in de spotlight. Onder het motto "alle beetjes helpen", maken de hebbedingen in de alweer zesde editie van JBC’s Local Market jouw dagelijkse rituelen net dat tikkeltje duurzamer. Want kleine ingrepen hebben immers vaak een grote impact!

Duurzaamheid is al meer dan 20 jaar een speerpunt voor JBC. De zesde Local Market wordt dan ook -nog meer dan anders- volledig aan het thema gewijd. Gedurende de hele maand oktober en zolang de voorraad strekt vind je bij JBC verrassende producten voor groot en klein om je dagelijkse routine te verduurzamen. Behalve in de Local Market zet JBC doorheen de maand ook in op duurzaamheid met de lancering van een eigen geüpcyclede trui, een lokale samenwerking met MoMu (meer info volgt medio september) waarbij een lokale artiest creatief aan de slag gaat met kledij van JBC, een laptopinzameling met Ondernemers voor een Warm België en meer.

Kleine moeite, grote impact: ontdek de negen Belgische merken

Transformeer je huis tot een duurzaam walhalla met de geüpcyclede producten van IWAS. Ontworpen in België, met de hand gemaakt in sociale ateliers in India en Indonesië. Een wasmand, shopper of pennenzak van plastiek verpakkingen, toiletzak van autobanden, glazen van wijnflessen of multifunctioneel mandje van koffiezakken, je hoeft niet te kiezen tussen goed doen en jezelf verwennen.

100% veilige huid- en haarverzorging die werkt én goed is voor lijf en planeet, dat is waar het Gentse Ray voor staat. In de Local Market ontdek je de milde handzeep, zachte handcrème en hervulbare deodorant, ontwikkeld door een gepassioneerde apotheker.

Als gezin de groene tour op, het kan. Dat bewijzen Ellen, Nikolas en hun twee zoontjes van Sustainable Family. Hun boek 'Het duurzame gezin' leert je stap voor stap je huis en dagelijks leven te verduurzamen. Stap één: je wattenstaafjes, haar- en tandenborstel vervangen door bamboe exemplaren en switchen naar herbruikbare rietjes en drinkflessen. ​

Weg met al die plastiek verpakkingen in de douche. De bars van het Belgische WONDR zijn een schoon alternatief. Ze zijn vrij van rommel en komen in een bijzondere massagevorm die wondr'en doet voor je stemming. Laat je bars drogen op een bamboe schaaltje of in een handig zakje om hun levensduur te verlengen.

Het Belgische SELF zorgt voor een heerlijk momentje me-time. Speciaal voor JBC ontwikkelde het merk een exclusief voordeelpakket met een dag- en nachtcrème boordevol natuurlijke bestanddelen en aroma’s die de huid intens voeden en beschermen en een konjacspons om de huid mild te reinigen.

Antwerpse illustratrice Cato Oyen runt een ontwerpstudio en maakt met Frut Atelier interieurobjecten in het populaire terrazzo. Je zeep stylish laten drogen of juwelen tentoon stellen, het kan allemaal op de hippe terrazzo creaties.

Van het badritueel een feest maken is kinderspel met de vrolijke badpuzzels van het Belgische Quuttoys, vrij van schadelijke stoffenDe puzzelstukjes drijven en plakken gemakkelijk tegen de badrand. Dolle duurzame waterpret verzekerd!

Koffie- of thee-verslaafd? Vervoer je favoriete drankje in stijl in herbruikbare bekers met handig én lekvrij deksel van het Hasseltse Kambukka.

Zeg neen tegen verspilling! Met de Amuse Your Day brooddoos of bowls heb je altijd een lekkere hap bij de hand.

Praktisch

De duurzame lokale merken zijn vanaf 1 oktober beschikbaar in de Local Market in alle Belgische JBC winkels en op jbc.be. Prijzen variëren tussen 2,45 euro en 39,95 euro.

Download alle beelden hier.

Over JBC

In 1975 gaf Jean-Baptiste Claes zijn initialen aan JBC, een authentiek familiebedrijf dat vandaag zij aan zij geleid wordt door zijn kinderen, Bart en Ann. Doorheen de jaren groeide het bedrijf uit tot één van de grootste Belgische kledingketens met oog voor jonge gezinnen met kinderen. Met een webshop en meer dan 120 winkels verspreid over België, Luxemburg en Duitsland, staat deze kledingketen dichtbij hun klant. De hele #JBCfamily streeft naar betaalbare en kwaliteitsvolle kleding, die geproduceerd wordt met respect voor de planeet en iedereen die erop woont. Duurzaam ondernemen zit dan ook verankerd in het DNA van deze onderneming. Zo is JBC sinds 1 april 2015 lid van de Fair Wear Foundation en is ze bovendien de eerste Belgische retailer die het Bangladesh Veiligheidsakkoord heeft ondertekend. Het feit dat Ann in 2018 uitgeroepen is tot CSR Professional of the Year, is dan ook een mooie erkenning van deze inspanningen. JBC is – samen met modemerken Mayerline en CKS – onderdeel van de Claes Retail Group.

Katrien Vangrunderbeeck

PR & Communication Officer, JBC

[email protected] - 0479 31 48 55

Eline Vervloet

[email protected] - 0484 18 52 13

Lauren Vanderstukken

[email protected] - 0496 19 75 20

Persberichten in je mailbox

Over JBC

Het verhaal van JBC start in 1975, wanneer Jean-Baptiste Claes zijn initialen uitleent aan de allereerste JBC-winkel in Schulen. Sindsdien groeide de moderetailer uit tot een toonaangevend familiebedrijf met een hart voor alle families. In 1985 vervoegden Jeans kinderen Bart en Ann het familiebedrijf. Sinds 2003 leiden broer en zus JBC zij aan zij als één van de grootste Belgische kledingketens.

JBC telt maar liefst 115 winkels in België en Luxemburg en sleepte met hun webshop reeds verschillende prijzen in de wacht. De hele #JBCfamily is fier op zijn Belgische roots en gelooft sterk in lokale verankering en het ondersteunen van lokaal talent, zoals met zijn Local Markets waarbij ze Belgisch talent een platform geven. JBC streeft naar betaalbare en kwaliteitsvolle kleding, die geproduceerd wordt met respect voor de planeet en iedereen die erop woont. Daarnaast is het merk sinds 1 april 2015 lid van de Fair Wear Foundation en bovendien de eerste Belgische retailer die het Bangladesh Veiligheidsakkoord heeft ondertekend. Het feit dat Ann Claes in 2018 werd uitgeroepen tot CSR Professional of the Year, is dan ook een mooie erkenning van deze inspanningen. Ook in de winkels zet JBC maximaal in op duurzaamheid: in 2021 opende JBC zijn eerste conceptstore in Leuven, met duurzaamheid en familiebeleving als focus. Interactieve snufjes zoals een doe-het-zelf recyclagemachine, een ‘Studio Unique’ repair corner en interactieve schermen leren er kinderen spelenderwijs alles bij over duurzame mode. Als kers op de taart won JBC in 2021 de X² Award als het meest vooruitstrevende bedrijf op het vlak van gendergelijkwaardig ondernemen. JBC is – samen met Belgische modemerken Mayerline en CKS – onderdeel van de Claes Retail Group (CRG).

Katrien Vangrunderbeeck

PR & Communication Officer, JBC